Конспекти уроків

5 клас Основний Блок






























ТЕМА ЗАНЯТТЯ. Довбання та різання стамесками.
ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ:
Теоретичні відомості
Інструменти для довбання: долота, стамески. Відмінності будови долота і стамески.
МЕТА ЗАНЯТТЯ:
1. Навчальна. Сприяти формуванню і розвитку загальнотрудових знань про інструменти для довбання і різання, їх будову і  відмінності між ними.
2. Виховна. Виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність,  охайність .
3. Розвивальна. Сприяти розвитку в учнів технічних здібностей, мислення, уваги, уяви.
4. Профорієнтаційна. Розширити світогляд учнів у плані формування професійного самовизначення.
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ:
                   підручник (навчальний посібник): ---
                   кіно-, відео- діафільми: ---
                   мультимедійні засоби: ---
                   робочий зошит;
                   додаткова література (словники, довідники):---
                   плакати:
                   таблиці:
                   навчально-технічна документація (НТД):
·              технологічні карти (ТК):---
·              інструкційні карти (ІК):---
·              інструкційно-технологічні карти (ІТК):---
·              інформаційні карти (ІФК):---
                   зразки об’єктів праці: з
                   зразки повузлової обробки виробів:---
                   матеріали для контролю знань учнів:---
·              картки-завдання:---
·              тести:---
·              кросворди, шаради, доміно тощо:---
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: розповідь, бесіда, пояснення, демонстрація, проблемні питання.
ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: фронтальна.
СЛОВНИКОВА РОБОТА:
ЧАС: 45 хв.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
I. Організаційний момент. _________________________________________2 хв.
II. Повторення раніше вивченого матеріалу. __________________________3 хв.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. ___________________________2 хв.
IV. Вивчення нового матеріалу. ____________________________________33 хв.
V. Закріплення нового матеріалу. ___________________________________3 хв.
VI. Підведення вчителем підсумків заняття. __________________________2 хв.

ХІД І ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 2 хв.:
­    введення учнів в кабінет до дзвоника; привітання;
­    перевірка присутності учнів рапорт чергового; заповнення вчителем класного журналу;
­    перевірка підготовленості учнів до заняття (зошит, підручник);
­    призначення чергових за графіком;
­    ознайомлення учнів з планом заняття.

ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 3 хв.:
Бесіда з учнями про матеріал попередньої теми:
­    Назвіть основні елементи шипового зєднання?
­    Яким чином здійснюється розрахунок шипового зєднання?
­    Назвіть переваги шипового зєднання?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ учнів2 хв.:
         Сьогодні ми розпочнемо вивчення теми «Довбання та різання стамесками», з якої ви дізнаєтеся про інструменти для довбання та різання; навчитесь характеризувати  операції довбання долотами та різання стамесками, пояснювати прийоми довбання, роботи стамескою, свердління
і фрезерування отворів; Навчитесь виконувати  виготовлення гнізд, вушок і провушин долотами, електрофрезером, на свердлильному верстаті, зачищання поверхонь;. Ці знання вам пригодяться в майбутньому не лише в професіях, що пов’язані з деревообробкою, але і в домашньому побуті.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 33 хв.:
     Тема. Інструменти для довбання: долота, стамески. Відмінності будови долота і стамески.
Ви ознайомитеся з інструментами для довбання і різання, навчитесь визначати відмінності долота від стамески.
1)                Використовую розповідь з демонстрацією зображень на плакаті та натуральних об’єктів та бесіду з поясненням.
Для довбання й різання деревини застосовують стамески й долота. Довбання деревини виконують долотами, а різання - стамесками. 
Долото - це ручний інструмент для видовбування отворів, гнізд, пазів та ін. Основною частиною долота є стержень, на кінці якого знаходиться лезо. Стержень долота виготовляють із карбонової інстру-ментальної сталі, а ручку - з деревини твердих листяних порід (клена, бука, граба, берези). Кут загострення долота – 25-35.
         Стамеска - ручний інструмент для видовбування неглибоких гнізд, отворів, зрізування матеріалу невеликої товщини. Кут загострення стамески – 18-25.Стамески бувають плоскі (тонкі й товсті) і напівкруглі. У напівкруглих стамесках фаска розміщена з випуклого боку.

Стамески (мал. 1) використовують для довбання різних гнізд і вушок у тонких деталях, для зачищення деревини в гніздах і вушках, а також для зрізання заусенцев, фасок, крайок і т.д. Стамески бувають плоскими й напівкруглими. Вони складаються з полотна, шейки, віночка, на який опирається рукоятка, і хвостовика, а на нього надягають рукоятку. Щоб рукоятка не розколювалася, на неї з нижньої сторони кріплять ковпачок. Довжина полотен стамесок - 95-120мм, ширина - 4-50, товщина - 2-3мм. Для утвору ріжучої крайки, або просто жала, з полотен стамесок знімають фаску під кутом 25±5°. У стамесок, призначених для різьблення, фаску знімають під кутом 18-20°. Полотна стамесок виготовляють зі сталі марок 9ХФ, 7ХФ, 9ХС, ВГ, УГ, В7А, В8, УФА. Часто їх роблять зі старих напилків різної форми, які попередньо відпускають на вогні, щоб вони відповідали маркам сталі, перерахованим вище.
Працездатність стамесок визначають зрізанням зразка торця деревини твердих порід вологістю 10-16%. Для стамесок шириною полотна 4-8мм площа зрізу повинна бути не менш 25, 10-18мм - 50, 20-30мм - 75, 40-50мм - 100див2. У процесі роботи лезо інструмента затуплюється. Такий інструмент не ріже, а рве деревину. Загострювання стамески і долота - робота дуже відповідальна, потребує великої старанності та певних навичок. Стамеску і долото загострюють на точильних брусках. Точильні бруски - це зернисті камені різних розмірів і кольорів. Бруски можуть бути грубозернистими і дрібнозернистими. Для зручності користування брусками і для того, щоб вони не розкололися, їх управляють у де¬рев'яну колодку. Отже, для загострювання стамески або долота потрібні: бруски - один грубозернистий, другий дрібнозер¬нистий для правки, посудина з во¬дою для промивання, ганчірка для протирання інструмента, що загострюється, кутник для перевірки, шаблон для визначення кута загострювання. Лезо стамески і долота утворюється фаскою і передньою гранню різця. Ріжуча крайка (жало) після випробування не повинна мати механічних ушкоджень, притуплень, вигину. Поверхня зрізу повинна бути гладкої, без зминання волокон
Долота столярні  мають ширину полотен 6-20мм, товщину - 8-11мм, довжину, як у стамесок. Виготовляють зі сталі таких же марок, як і стамески. На верх рукояток надягають кільце, що охороняє рукоятку від руйнування при нанесенні по ній ударів
2)                самостійна робота учнів із засвоєння нових знань:  робота з плакатом.
Схематично зарисовують рис 1 в зошит.

Рис.1
 а - стамески: 1 - полотно; 2 - шейку; 3 - віночок; 4 - ковпачок; 5 - хвостовик; 6 - рукоятка; б - долота: 1 - полотно; 2 - шейку; 3 - віночок; 4 - ковпачок; 5 - рукоятка; 6 – кільце

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 3 хв.:
Бесіда з учнями.
­    Що називають технологічним процесом довбання;
­    Які ви знаєте інструменти для довбання і різання?
­    Від чого залежить від інструменту при довбанні?
­    В чому полягає відмінність долота від стамески?
­    Чи можна долото замінити стамескою?

VІ. Підведення вчителем підсумків ЗАНЯТТЯ:2 хв.:
1)                повідомлення вчителя про досягнення цілей заняття;
2)                об’єктивна оцінка та аналіз відповідей учнів на занятті;
3)                завдання додому: вивчити матеріал з конспекту;
4)                тема наступного заняття: «Геометричні параметри доліт і стамесок»;



Немає коментарів:

Дописати коментар