Традиційна
методика трудового навчання головну увагу приділяла діяльності вчителя,
удосконаленню процесу передачі ним знань, а не учінню – діям учня із засвоєння
цих знань. Сучасна прогресивна дидактика в центр уваги ставить діяльність учня.
Роль учителя виявляється в тому, що, зважаючи на особливості предмета, вік
учнів, він веде їх сходинками процесу пізнання від відомого до невідомого,
спираючись на активність і самостійність дітей.
Новий зміст і
структура трудового навчання в школі вимагає повного переосмислення організації
та методики занять стосовно проблемних питань і ситуацій. Одним з
відповідальних етапів проблемного навчання є створення проблемних питань і ситуації . Від того, наскільки ефективно
організований цей етап, залежить не тільки хід розв'язання завдання, а й
результат засвоєння нових знань чи способів дії, результат впливу на розумовий
розвиток учня.
Щоб створити
проблемну ситуацію, треба поставити перед учнями таке практичне або теоретичне
завдання, під час виконання якого вони відкриють для себе нові знання або
способи дії. Це найперша умова створення проблемної ситуації. Крім неї потрібно
виконати ще ряд умов:
1. Проблемне
завдання, на основі якого створюється проблемна ситуація, повинно ґрунтуватися
на тих знаннях і вміннях, якими володіють учні, тобто, щоб зміст був доступний
для них. Тому завдання має випливати із змісту матеріалу, який вивчається, бути
логічно пов'язане з ним. Важливо також, щоб завдання включало невідомий
елемент, який у даний момент необхідний і без з'ясування якого не можна далі рухатися.
Складність цього елемента повинна відповідати розумовим можливостям учнів. Якщо
ж відчувається, що знань і вмінь у них недостатньо для розв'язання запланованої
проблеми, то потрібно затриматися з її постановкою. Шляхом не проблемних
запитань, пояснень у ході бесіди слід з'ясувати незрозуміле, відновити в
пам'яті учнів необхідні знання. Тобто учня потрібно підготувати до сприймання й
розв'язання проблемного завдання так, щоб нові знання чи способи дії включались
у вже існуючу систему знань, стали новим етапом його розумового розвитку.
Успіх створення
проблемних ситуацій великою мірою залежить від знань і вмінь учителя
враховувати вікові й розумові особливості учнів. Звичайно, найсприятливіші
умови для цього створюються під час індивідуальної роботи з учнями. При цьому
вчитель має можливість встановити рівень знань учня, його можливості в
засвоєнні нового й відповідно поставити перед ним посильне завдання.
2. Виконання проблемної
ситуації має викликати в учнів потребу в нових знаннях чи способах дії.
Спостереження
показують, що без врахування інтересів і потреб учнів організовувати проблемне
навчання неможливо. Навіть ідеальні проблемні завдання не створять проблемну
ситуацію, якщо учень поставиться до них байдуже. Тому кожне заплановане
проблемне завдання необхідно проаналізувати як з інформаційного, так і з
мотиваційного боку. Тільки тоді, коли вчитель переконається, що при розв'язанні
даного завдання учень відчуває недостатність своїх знань, і в нього виникло
бажання подолати це утруднення, можна вважати, що виникли умови для створення
проблемної ситуації.
Отже, однією з
важливих передумов успішного розв'язання проблемних ситуацій є наявність
пізнавальної потреби в учнів, на основі якої виникає пізнавальна активність як
засіб її задоволення, і пізнавальний інтерес як мотив навчання. Учень не
розв'язуватиме проблему, хоч і будуть засоби її розв'язання, коли відсутні
мотиви, інтерес до неї. Це ставить певні вимоги до організації занять і підбору
навчального матеріалу для проблемного навчання, а саме: підібраний матеріал має
бути доступним і життєво важливим для учнів; зміст завдань повинен відповідати
віковим можливостям та інтересам школярів; виклад навчального матеріалу слід
здійснювати емоційно тощо.
Створена
пізнавальна потреба, винесена з уроку, з тимчасового стану може перейти в більш
усвідомлену тенденцію, яка закріплюється і стає рисою особистості. Учень із
сформованим пізнавальним інтересом і надалі творчо ставитиметься до будь-якої
справи, проявлятиме активність, винахідливість тощо. Звичайно, на одному уроці
цього досягти не можна, потрібна продумана система виховання пізнавальної
потреби і розвиток пізнавального інтересу.
Навчальна проблема викликає певний психологічний стан учня, який сприяє її
розв'язанню. Причому невідоме з відомим у навчальній проблемі пов'язані так, що
в ході її розв'язання учень повинен «відкрити для себе» нові знання або способи
дії, які невидимою ниткою пов'язані з відомим і легко приєднуються до існуючої
в учня системи знань.
Проблемне навчання
передбачає поступове включення учнів у самостійну пізнавальну діяльність. У
трудовому навчанні, як показує практика, доцільно виділити чотири рівні
проблемного навчання. На кожному наступному рівні передбачається зростання
пізнавальної самостійності учнів. Чотирьом рівням проблемного навчання
відповідають чотири етапи просування учнів від репродуктивної діяльності до
творчої.
Перший етап — виконання завдань за зразком. Для трудового
навчання цей етап характерно виражений у V і VI класах. Від його організації
значною мірою залежить успіх дальшого розвитку пізнавальної самостійності.
Другий етап —
«співробітництво» учня з учителем під час виконання завдання. Вчитель
організовує активну діяльність учнів і в процесі цієї діяльності розвиває в них
пізнавальну самостійність.
Третій етап —
самостійна активність учнів (учні виконують завдання без допомоги вчителя, але
під його керівництвом).
Четвертий етап —
творча активність. На цьому етапі найбільш повно виявляються пізнавальні
здібності учнів, розвивається вміння самостійно «бачити» проблеми, формулювати
й доводити їх, застосовувати знання на практиці.
Протягом вивчення розділу «Технологія виготовлення виробів із
тонколистового металу та дроту» здійснювався постійний контроль над рівнем
якості знань учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар